پنج شنبه ٣٠ دی ١٣٩٥

 برنامه استراتژیک :

رسالت :

با توجه به تغییرات و تحولات در زمینه­ های علمی، پژوهشی و فناوری در سطح ملی، منطقه­ ای و جهانی، اقتضا می­ نماید تا در جهت پویایی و بالندگی گام جدی­دتری برداشته شود. دفتر توسعه آموزش علوم پزشکی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با توجه به ارزش­ های حاکم بر جامعه، درصدد تعلیم و تربیت نیروی شایسته و کارآمد برای ارائه خدمات و ارتقاء سطح سلامت، افزایش سطح توانمندی اعضای هیئت  علمی و همسو شدن با تحولات و رسالت کلی دانشگاه می­ باشد.

بدین منظور دفتر توسعه آموزش دارای شرح وظایف زیر می ­باشد:

1-      همکاری در ارتقاء توانمندی­ های اعضای هیئت  علمی در زمینه­ های مختلف آموزش علوم پزشکی

2-      همکاری در اجرا و ارائه مشاوره در زمینه ارزشیابی اعضای هیات علمی و فرایند­های آموزش در دانشکده یا مرکز آموزشی درمانی مربوطه

3-      ارائه مشاوره در زمینه اجرای طرح­ های پژوهشی در آموزش

4-      ارائه مشاوره در حیطه­ های مختلف فرایند یاددهی - یادگیری، اجرای روش­های نوین آموزشی و ارزشیابی به گروه­های آموزشی و اعضای هیئت علمی دانشکده یا مرکز آموزشی درمانی مربوطه

5-      شرکت فعال در جلسات شورای آموزشی دانشکده

دورنما :

ما برآنیم که با تکیه بر اساتید مجرب و تربیت نیروی انسانی کارآمد در حیطه مهارت­ های بالینی و بهداشتی، یکی از برجسته­ ترین و ارزنده­ ترین دفاتر توسعه آموزش علوم  پزشکی در زمینه آموزش و پژوهش در سطح کشور باشیم و بتوانیم سهم خود را در توسعه و ارتقاء کیفیت بهداشت و سلامت به بهترین نحو ایفا نماییم.

ارزشها :

-          رعایت احترام افراد

-          رضایت مردم و تکریم ارباب رجوع

-          پاسخگویی به نیازهای جامعه

-          حفظ ارزشهای انسانی و توجه به اصل کرامت انسانی و اخلاق حرفه­ ای

-          تمرکز بر پژوهش­ها و فعالیت­های سودمند و کاربردی

-          بروز بودن از نظر علمی و استفاده از تکنولوژی آموزشی نوین

پس از بررسی نقاط قوت و ضعف داخلی و خارجی، دفتر توسعه آموزش اهداف زیر را دنبال می کند:

1-توانمندسازی اعضاي هيئت علمي

    . انجام نياز سنجی آموزشی اعضای هیئت علمی گروه های آموزشی

    . كارگاه آموزشی برای توانمندسازی اعضای هیئت علمي

    . تدوین بسته آموزشی و پژوهشی

2-ارزشيابي

    . استقرار نظام ارزشیابی عملکرد گروه

    . ارزشیابی اعضای هیئت علمی گروه ها

    . مشارکت در ارزشیابی برنامه های آموزشی گروه

    . مشارکت در اصلاح فرآیند ارزشیابی اساتید

    . تعیین کمیته ارزشیابی دانشكده

    . بازنگری فرمهای موجود در زمینه ارتقاء مرتبه و ارتقاء پایه                                                                        

    . ارزشیابی اعضای هیئت علمی در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي ایران                                                                                     

    . بازخورد نتایج ارزشیابی گروه های آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران                                                                        

    . آنالیز و تحلیل 50 درصد از سوالات  MCQ     در مقطع کارشناسی                                                                      

3-برنامه ريزی آموزشی

    . پیگیری تدوین ،  و پایش طرح درس های گروه های آموزشی دانشکده

    . پیگیری تدوین ، بازنگری و پایش log book  گروههای آموزشی علوم پایه و بالینی  دانشکده

    . پیگیری تدوین ، بازنگری و پایش پورت فولیو گروههای آموزشی علوم پایه و بالینی  دانشکده

4- پژوهش در آموزش

   . دريافت و ارسال طرح های پژوهشی در آموزش گروه هاي آموزشی به دانشگاه

   . افزایش چاپ مقالات و طرح های پژوهشی در نشریات داخلی و بین المللی                                                                         

   . تربیت دانشجوی دکترای تخصصی پژوهشی در  مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی                                                                  

5-  ایجاد ، ارتقاء و توسعه گروه های آموزشی

      . افزایش توان علمی برخی رشته‌ها برای تبدیل شدن به قطب علمی در كشور

      . افزایش تسهیلات لازم در زمینه بنیه علمی گروه های آموزشی دانشکده از جمله: تجهیز کتابخانه به کتب تخصصی و ژورنال روز ، تجهیز دفاتر اعضای هئیت علمی گروه با کامپیوتر مجهز ، پرینتر ، اسکنر  و ......

6- مطالعه و اجرای اعتبار بخشی دوره ها و برنامه های آموزشی گروه

   .  اصلاح و بازنگری برنامه های آموزشی دوره کارشناسی ارشد گروه ها

   . اصلاح و بازنگری برنامه های آموزشی دوره دکترای تخصصی

   . هماهنگ سازی فعاليت آموزشی گروه با فعاليتهای آموزشی ساير گروه ها براي پاسخ به
     نيازهای كلان جامعه

7- اجرای رتبه بندی و عارضه یابی مشکلات دانشکده

   . توسعه اعتباربخشی و رتبه بندی گروه به صورت دانشکده ای  دانشگاهی و کشوری

8- اصلاح فرآیندهای آموزشی ، اداری و رفاهی

   . تدوین برنامه آموزشی دوره های کوتاه مدت و كارگاه های آموزشی توسط گروه

   . مشارکت در ارزشیابی برنامه های آموزشی گروه

   . مشارکت در اصلاح فرآیند ارزشیابی استاد

   . همکاری در برنامه های آموزش مداوم که براساس فرآیند علمی (طراحی علمی و ارزشیابی) اجرا می شوند (سالیانه به میزان 10% تعداد کل برنامه ها)

   . توانمندسازی دانشجویان دکترای تخصصی  در حیطه آموزش و پژوهش

    . ارائه طرح درس وطرح دوره توسط اعضای هیئت علمی

    . اصلاح و باز نگری طرح درس و طرح دوره 

    . ساز و کارهای تشویقی در زمینه آموزش

    . ایجاد دوره کاربرد تکنولوژی های نوین در آموزش بهداشت دوره دکتری تخصصی

    . اصلاح طرح درس کارورزی  کارشناسی ارشد

9- درآمدزایی

   . تدوین بسته آموزشی و پژوهشی