دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • روابط عمومی
  • آزمایشگاه ها
  • معاونت ها
  • خدمات الکترونیک
  • مراکز تحقیقاتی
  • گروه های آموزشی
  • ارتقاء اعضای هیئت علمی
  • EDO

چگونه میتوان از بروز دیابت پیشگیری کرد یا شروع آن را به تاخیر انداخت؟

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۸/۲۳ | 
بر اساس گزارش فدراسیون بین المللی دیابت (IDF)، تا ۷۰ درصد از موارد دیابت نوع ۲ از طریق پیروی از شیوه زندگی سالم قابل پیشگیری است. با وجودیکه در حال حاضر درمان قطعی برای دیابت وجود ندارد، اما خبر خوب آن است که پیشرفت از وضعیت پیش دیابت به دیابت اجتناب ناپذیر نیست. مطالعات نشان داده اند که برای افرادی که در مرحله پیش دیابت هستند، تغییر در شیوه زندگی میتواند موجب ۷-۵ درصد کاهش وزن شود و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد در معرض خطر ۵۸ درصد کاهش دهد.
اما افراد در معرض خطر دیابت کدامند؟
  • افراد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن (شاخص توده بدن بیش از ۲۵ کیلوگرم/ متر مربع)
  • سابقه خانوادگی دیابت در حداقل یکی از افراد درجه یک خانواده
  • فعالیت بدنی کم
  • بالا بودن فشار خون (بیش از mmHg ۹۰/۱۴۰)
  • اختلالات چربی خون (HDL کمتر از ۳۵ میلی گرم/دسی لیتر و/یا تری گلیسیرید بیشتر از ۲۵۰ میلی گرم/دسی لیتر)
  • هر گونه اختلال در قند خون ناشتا، بعد از غذا، HbA۱c (معدل قند خون سه ماه گذشته) در آزمایشات قبلی
  • زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • زنانی که سابقه دیابت در دوران بارداری داشته باشند و آنهایی که سابقه تولد نوزاد با وزن ۴ کیلوگرم داشته اند.
  • سابقه بیماری قلبی-عروقی
  • بیماران مبتلا به سندرم متابولیک
  • نژاد های پر خطر
به طور کلی راهکارهای موجود فعلی جهت پیشگیری از دیابت کدامند؟
  • غربالگری به موقع به خصوص در افراد در معرض خطر با انجام تست تحمل گلوکز
  • کاهش وزن در افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی با پیروی از یک رژیم غذایی صحیح و اصولی
  • پیروی از یک الگوی غذایی سالم که از برخی ویژگیهای اصلی آن میتوان اشاره داشت به تامین کالری در حد مورد نیاز بدن و نه بیشتر، مصرف نان و غلات سبوس دار به جای انواع تصفیه شده، مصرف فراوان سبزیجات و میوه ها، مصرف شیر و لبنیات کم چرب، مصرف فیبر فراوان، پرهیز از مصرف زیاد چربیهای بد، پرهیز از مصرف نوشیدنیهای شیرین شده و قند های ساده و....
  • داشتن فعالیت بدنی منظم یعنی حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی منظم (مانند پیاده روی) با شدت متوسط (سه جلسه ۵۰ دقیقه ای یا ۵ جلسه ۳۰ دقیقه ای)
برای تغییر فردا، امروز اقدام کنید
 
دکتر فاطمه السادات امیری
عضو هیئت علمی گروه تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران


کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 79 بار   |   دفعات چاپ: 5 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر