دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • روابط عمومی
  • آزمایشگاه ها
  • معاونت ها
  • خدمات الکترونیک
  • مراکز تحقیقاتی
  • گروه های آموزشی
  • ارتقاء اعضای هیئت علمی
  • EDO

جلسه دفاع سرکار خانم سیده سارا حجازی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۵/۸ | 
دفاع خانم سیده سارا حجازی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته ارگونومی در روز چهارشنبه مورخ 97/5/10 ساعت 11 در سالن کنفرانس معاونت بین الملل دانشگاه برگزار می شود .
اساتید راهنما : آقای دکتر محمد صادق قاسمی خانم دکتر معصومه کوروش آرامی
اساتید مشاور : آقای دکترایرج علی محمدی آقای دکتر شهریار غریب زاده
اساتید داور: آقای دکتر عادل مظلومی آقای دکتر یاسر لبافی نژاد
چکیده
زمینه و هدف: در سال‌های اخیر حوادث رانندگی تلفات جانی و آسیب‌های جسمانی زیادی در ایران به همراه داشته است. دلایل بسیاری برای این حوادث می‌تواند برشمرد که خطای انسانی منشأ آن باشد. این دلایل شامل حوادث پرتی، خواب‌آلودگی و خستگی است. در این پژوهش بر روی حواس‌پرتی رانندگان تمرکز شده است. از طرفی نقش سرنشین که در بسیاری از مطالعات نادیده گرفته شده است، مورد بحث قرار گرفته است. این در حالی است که نقش سرنشین در بروز حوادث و تصادفات قابل تأمل است. در تحقیق حاضر مکالمه با سرنشین به عنوان یک تکلیف ثانویه شنوایی- گفتاری مد نظر قرار گرفته است.
روش کار: 20 راننده در گروه سنی جوان (23-50 سال) که تجربه رانندگی دارند و از نظر جسمی و روانی سالم هستند در محل شبیه‌ساز حاضر شده و هر کدام یک مرحله پیش آزمون یا در حالت پایه بدون هیچ تکلیف ثانویه‌ای با شبیه‌ساز به رانندگی پرداختند. سپس در 4 نوع دیالوگ به رانندگی ادامه دادند. در این چهار نوع زمان واکنش، سرعت ، تعداد برخوردها، تعداد ترمزها و تعداد عدم ترمزها به وسیله شبیه‌ساز ثبت شده است. این چهار نوع مکالمه شامل مکالمه در مورد مسائل عمومی، مکالمه در مورد مسائل احساسی، دیالوگ به زبان دوم و حل مسئله توسط راننده بوده است. همچنین بعد از هر 4 مرحله پرسش‌نامه ذهنیDALI  انجام شده است که در آن بار ذهنی راننده در 7 بعد توجه، استرس، تداخل، زمانبندی، الزامات دیداری، شنیداری و گفتاری ثبت شده است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد زمان واکنش تحت محتوای گفتگوی متفاوت تغییر می‌کند. همچنین سرعت متوسط راننده نسبت به مکالمه به عنوام تکلیف ثانویه حساس بوده است.
نتیجه‌گیری: بار شنوایی-گفتاری در قالب دیالوگ بر روی عملکرد راننده اثر گذاشته و موجب حواس‌پرتی می‌شود.
 


CAPTCHA code
کلیدواژه ها: کلیدواژه: بارشنوایی-گفتاری | حواس‌پرتی راننده | بار ذهنی | شبیه‌سازی رانندگی |

دفعات مشاهده: 92 بار   |   دفعات چاپ: 3 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر