هدف کلی در حوزه آموزش
ارتقای فعالیت های آموزشی گروه بر اساس استاد بالا دستی و ملزومات آموزشی
اهداف اختصاصی در حوزه آموزش
-تامین فضای آموزشی مناسب در جهت ایجاد تجارب یادگیری بهتر در دانشجویان گروه
-ارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی در حال اجرا
-ایجاد محیط آموزشی مبتنی بر استانداردهای آموزشی
-استقرار و نهادینه نمودن استانداردهای آموزشی در برنامه های آموزشی مختلف از طریق اجرای ارزیابی درونی
-تقویت ارتباط بین رشته ای با گروه های مختلف در دانشکده بهداشت
-تهیه منابع آموزشی مورد نیاز گروه
-فراهم کردن بستر مناسب جهت بازدیدهای علمی دانشجویان از جامعه
-اجرای Team based learning و سایر فنون آموزشی مشارکتی در تدریس دروس تئوری و عملی
-اجرای برنامه های استاد مشاور تحصیلی
-اخذ طرح درس اساتید و آخرین کوریکولوم رشته در مقاطع مختلف و قراردادن بر سایت دانشکده بهداشت
-افزایش تعامل بین استاد و دانشجو
-افزایش توانمندی اعضای هیئت علمی درباره شیوه های نوین آموزشی با شرکت در کارگاه های آموزشی
-تدریس برخی از جلسات آموزشی به صورت مجازی
- حمایت از مقوله دانش پژوهی در آموزش بر اساس نیازها و چالش های مشخص شده گروه در بخش آموزش
- به روزرسانی اطلاعات گروه در سایت دانشکده
- پیشنهاد جهت برگزاری کارگاه های توانمندسازی آموزشی برای دانشجویان به دفتر EDO دانشکده
-برگزاری کارگاه روش تدریس جهت کلیه دانشجویان دکتری دانشکده بهداشت در هر نیمسال تحصیلی
-تسهیل شرکت اعضای هیئت علمی در کارگاه های آموزشی و کنگره ها و فرصت های مطالعاتی
-ایجاد و تداوم مسئولیت پذیری و مطالبه گری در نیازهای آموزشی پیش آمده یا مقتضیات پیش رو
-برگزاری کارگاه های آموزشی با استفاده از ظرفیت دانشجویان فارغ التحصیل و تحصیلات تکمیلی در سطح گروه، دانشکده، دانشگاه و کشور
-کاربردی نمودن طرح درس ها و محتوای دروس در مقطع تحصیلات تکمیلی برای توانمندسازی دانشجویان در جهت پاسخ به نیازهای جامعه
-افزایش توانمندی اعضای هیئت علمی درباره شیوه های تدریس در فضای مجازی
-به کارگیری جدیدترین نرم افزارهای آموزشی در جلسات آموزشی مجازی جهت افزایش کیفیت آموزش
-آموزش نرم فزارها و تکنولوژی های آموزشی در جهت طراحی مواد و رسانه های آموزشی
-تدوین برنامه ارتباط با صنعت در گروه و معرفی توانمندی های اعضای هیات علمی گروه به سازمان ها و نهادهای مختلف
- ایجاد روحیه خلاقیت و تشویق به تفکر خلاق در دانشجویان در حوزه آموزش
- تشکیل جلسات منظم برای مشارکت دانشجویان در تعیین چالش ها و مشکلات آموزشی دانشجویان در شروع هر نیمسال تحصیلی و استفاده از پیشنهادات مطرح شده در بهبود فعالیت های آموزشی گروه
- کسب نظرات اعضای هیات علمی و دانش آموختگان گروه در خصوص به روز رسانی اهداف و رسالت های گروه با توجه به اسناد بالا دستی و شرایط عینی
- انجام ارزشیابی ۳۶۰ درجه از محتوای برنامه و دروس ارائه شده و میزان تحقق اهداف مشخص شده در هر نیمسال توسط اساتید و دانشجویان
- آشنایی دانشجویان با دستاوردهای ملی و فراملی در حوزه آموزش
اهداف در حوزه پژوهش
هدف کلی در حوزه پژوهش
ارتقای فعالیت های پژوهشی اساتید و دانشجویان
اهداف اختصاصی در حوزه پژوهش
- افزایش توانمندی پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی
- توجه به اسناد بالا دستی در فعالیت های پژوهش گروه
- کمک به ایجاد زیرساخت های لازم پژوهشی در گروه
- افزایش جذب اعتبارات پژوهشی از سایر سازمان ها در راستای انجام تحقیقات کاربردی و مبتنی بر نیاز جامعه، سازمان ها و نهادهای مختلف
-کمک به ایجاد زیرساخت های لازم پژوهشی در جهت مسئولیت پذیری اجتماعی
- تعامل با معاونت بهداشتی جهت نیازسنجی سلامت جمعیت تحت پوشش با استفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی
- همکاری و تعامل با معاونت بهداشتی و سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط با سلامت جامعه جهت ارتقاء سواد سلامت جامعه در شرایط بحرانی
-تقویت تحقیقات بین رشته ای و چند رشته ای در حوزه ارتقاء سلامت در تعامل با سایر گروه های آموزشی و یا دانشکده ها با استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی
- تشویق دانشجویان به انجام تحقیقات کاربردی و مبتنی بر نیاز بخش سلامت با نگاه ویژه به بحث کارآفرینی و خلق ثروت
- تشویق و اطلاع رسانی به دانشجویان در جهت شرکت در کارگاه های اخلاق در پژوهش و کارآفرینی
- تهیه بانک اطلاعاتی در خصوص نیازهای پژوهشی سازمان ها و نهادهای مختلف و اطلاع رسانی در سایت گروه
- تشویق دانشجویان به انجام طرح های HSR
-ایجاد روحیه پژوهشگری و تقویت آن در راستای علاقه مندی های فردی
-ایجاد روحیه کار تیمی و حرفه ای در حوزه پژوهش با محوریت حل مشکلات حوزه سلامت و جامعه
- افزایش فعالیت های مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت در گروه و همکاری با سایر مراکز تحقیقاتی در سطح دانشکده و دانشگاه
- همکاری در داوری مجلات مختلف علمی-پژوهشی در سطح دانشگاه، کشور و بین المللی
- به روز رسانی رزومه اساتید در سایت دانشکده
- تشویق اساتید و دانشجویان دکتری به ارائه طرح های پژوهش در آموزش
- اطلاع رسانی به دانشجویان جهت شرکت در همایش ها و کنگره ها
-شرکت فعال در انجمنهای علمی و تخصصی ملی و بینالمللی
-انتشار مقالات در مجلات معتبر
-تشکیل جلسات ژورنال کلاب و بررسی آخرین دستاوردهای پژوهشی ملی و فراملی در رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
-همکاری با واحد ترجمان دانش معاونت پژوهشی دانشگاه در جهت درج پیام پژوهش
-ترویج رعایت اصول اخلاق درعلوم پزشکی
-تدوین برنامه ارتباط با صنعت در گروه و معرفی توانمندی های گروه به سازمان ها و نهادهای مختلف در جهت انجام تحقیقات مبتنی بر نیاز آن ها
- تشکیل کارگاه کارآفرینی و نشست های منظم با دانشجویان در خصوص حوزه های کارآفرینی در آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
اهداف در حوزه اجرا
هدف کلی در حوزه اجرا
کمک به بهبود روند امور اجرایی در سطح دانشکده، داخل و خارج از دانشگاه
اهداف اختصاصی در حوزه اجرا
- همکاری با معاونت پشتیبانی و مالی دانشکده و دانشگاه
-تدوین برنامه استراتژیک و عملیاتی گروه
-راهنمایی دانشجویان در انجام امور اداری
-برگزاری امتحان جامع جهت دانشجویان دکتری
- برگزای مرحله دوم آزمون ورودی دکتری تخصصی (PhD) آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در سطح کشور
- عضویت در هیات برد منطقه ای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
- تهیه و اطلاع رسانی در خصوص فلوچارت و فرایند انجام فعالیت هایی مانند مراحل تصویب پروپوزال و غیره در سایت گروه
- تهیه و اطلاع رسانی در خصوص تور مجازی آشنایی با گروه در دوران همه گیری کووید-۱۹
- به روز رسانی سایت گروه
- همکاری با دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
- همکاری با مجلات و مراکز تحقیقاتی در سطح دانشکده و دانشگاه
توانمندی های گروه برای پرداختن به نیازهای جامعه و سازمان ها و نهادهای مختلف
- انجام نیازسنجی های دوره ای از وضعیت سلامت، رفتارشناسی، عوامل خطر و انجام رفتارهای ناسالم در کارکنان شاغل در یک سازمان یا واحد صنعتی
- طراحی و اجرای برنامه های مداخله ای و یا مشاوره به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی در جهت طراحی این برنامه ها در جهت کاهش عوامل مخاطره آمیز سلامت کارکنان (جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و فیزیکی)
-مشاوره در جهت انتخاب بهترین روش و فنون آموزشی، رسانه ها و وسایل کمک آموزشی در زمینه موضوعات سلامت محور (مانند آموزش HSE به کارکنان) به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی
-برگزاری و همچنین مشاوره در جهت کمک به طراحی کمپین های ارتباطی در زمینه سلامت به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی
- تهیه و همچنین مشاوره در جهت کمک به طراحی رسانه های آموزشی متناسب با مخاطب بر اساس اصول و استانداردهای طراحی پیام در سلامت و همچنین پیش آزمون محتوای این رسانه ها
- انجام و همچنین مشاوره در جهت ارزشیابی از تاثیر برنامه های آموزشی انجام شده در حوزه سلامت در سه سطح ارزشیابی فرایند، تاثیرات کوتاه مدت و تاثیرات بلند مدت به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی
- مشاوره به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت در زمینه اصول مشارکت و روش های جلب مشارکت کارکنان در زمینه مسائل سلامت محور در سازمان و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت
- مشاوره به سازمان ها و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت در زمینه فنون ترغیب سازی کارکنان در زمینه مسائل سلامت محور در سازمان و واحدهای صنعتی متقاضی خدمت
ماموریت ها در حیطه ارتباط با صنعت، سازمان و نهادهای مختلف
حوزه های تحقیقاتی گروه
صلاحیت های مورد انتظار از دانش آموختگان رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
مقطع دکتری تخصصی
دانش آموختگان دوره دکتری بایستی از دانش، مهارت و شایستگی کافی در تدوین سیاست جامعه سالم، ایجاد محیط حمایتی، تقویت فعالیت های جامعه، توسعه مهارت های فردی و مدیریت برنامه های سلامت برخوردار باشند. همچنین، باید قادر باشند تا مردم را در جهت تامین، حفظ و ارتقاء سلامت برای زندگی سالم در یک محیط سالم، توانمند نموده و با حمایت سیاست گزاران، وضعیت شاخص های سلامت جامعه را بهبود بخشند.
توانمندی های پایه مورد انتظار این دانش آموختگان عبارت است از:
- مهارت های ارتباطی-تعاملی
- آموزش
- پژوهش
- کارآفرینی و خلق ثروت
- مدیریت
- حرفه گرایی
توانمندی های اختصاصی این دانش آموختگان عبارت است از:
مدیریت اجرایی
۱ – مدیریت، نظارت و مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت در نظام ارائه خدمات سلامت
۲ – هماهنگی درون بخشی و بین بخشی با سازمانها و نهادها در جامعه
۳- شناسایی، خلق و ارزیابی راهکارهای اثر بخش در جلب مشارکت و بهبود فرآیندهای سازمانی برای ایجاد محیط های حامی سلامت
۴ – مدیریت، رهبری و ساماندهی اجتماعی
۵ – ارزشیابی و اعتبار بخشی برنامه ها و دوره های آموزشی
۶- مدیریت و رهبری برنامه های ارتقاء سلامت در سطوح فردی سازمانی، اجتماعی در محیط های مختلف (مدارس، بیمارستان، محیط کار و....)
۷ – مدیریت و رهبری تیم های ارتقاء سلامت
۸ – مشارکت در ظرفیت سازی کارکنان نظام سلامت و توانمند سازی اجتماعی
آموزشی
۱ – آموزش دروس رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
۳ – توانمند سازی فردی،سازمانی و اجتماعی
۴ – کاربست خلاقانه و نوآوری در فن آوری های نوین آموزشی و ارتباطی
۵- رو شهای آموزشی در گروه خاص
۶- طراحی اجرا و ارزشیابی دوره های آموزشی رسمی و غیر رسمی
۷- تولید و استاندارد سازی مواد و محتوای آموزشی
۸- مشارکت در تدوین برنامه های آموزشی سازمان ها و نهادها
۹- به کارگیری روش های آموزشی نوین
۱۰- تولید برنامه ای آموزشی در قالب های مختلف متناسب با مخاطب
۱۱- فرهنگ اجتماعی و ساختار رسانه
پژوهشی
۱ – پژوهش های کاربردی برای توسعه دانش و الگو سازی مداخلات اثر بخش در زمینه سازماندهی اجتماعی برای ارتقاء سلامت
۲ – پژوهش در نقش، روش ها و الگوهای ارتباط برای ارتقاء سلامت
۳ – پژوهش های کاربردی ارتباط برای سلامت
۴ – پژوهش در فن آوری های سلامت
۵ – مطالعات جامعه شناختی، مردم شناسی و مردم نگاری در موضوعات سلامت
۶ -مطالعات روانشناختی در رفتار سالم
۷ – مطالعه اثر بخشی برنامه های آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
۸- تحلیل محتوا در مواد آموزش سلامت
۹ – پژوهش های نظری و کاربردی در تئوری ها و مدلها
۱۰ – پژوهش در ابزار سازی و اعتبار سنجی در آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
۱۱- ارزشیابی تولیدات علمی (طرح ها، مقالات و مستندات )
۱۲-پژوهش در طرح های ملی، منطقه ای و بین المللی مرتبط با سلامت
۱۳- ارزشیابی پژوهشی و نوآوری در زمینه الگوهای مداخلات رسانه محور در ارتقاء سلامت
۱۴- تولید نظریه و مدل سازی در ارتقاء سلامت
۱۵- تولید راهبردهای ارتقاء سلامت
۱۶- نقد نظریات ارتقاء سلامت
نقش اجرایی
۱ – جلب مشارکت درون و برون سازمانی
۲ – جلب حمایت فردی، گروهی و سازمانی و اجتماعی در برنامه های ارتقاء سلامت و آموزش بهداشت
۳- ائتلاف و شبکه سازی اجتماعی
۴ – تعامل با سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان سلامت
۵- طراحی رویکردهای ارتباطی (بین فردی، جمعی، سیاستگذاران، جلب حمایت همه جانبه)
۶- جلب حمایت همه جانبه و طراحی کمیپن های ارتباطی در حوزه سلامت
تحلیل روان شناختی رفتار
۱ – تحلیل شناختی، انگیزشی و موقعیتی مرتبط با رفتار
۲ – مرتبط کردن نتایج تحلیل رفتار با چارچوب های نظری ارتقاء سلامت
تحلیل مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت
۱- تحلیل مولفه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اکولوژیکی مرتبط با رفتار فردی و اجتماعی
مقطع کارشناسی ارشد
دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد بایستی دانش و مهارت حرفه ای در جهت شناخت جامعه، ارزیابی نیازهای فردی، سازمانی و اجتماعی، برقراری ارتباط موثر، تصمیم گیری، خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای مرتبط با سلامت در راستای افزایش آگاهی، بهبود نگرش و تغییر رفتار گروه های مختلف جمعیتی بر اساس ارزش های اسلامی، فرهنگی و انسانی داشته باشند تا بتوانند به ارتقاء سلامت و سبک زندگی سالم در جامعه کمک کنند.
توانمندهای پایه مورد انتظار این دانش آموختگان عبارت است از:
- مهارت های ارتباطی-تعاملی
- آموزش
-پژوهش و نگارش مقالات علمی
- تفکر نقادانه و مهارت های حل مساله
- مهارت های مدیریتی
- حرفه گرایی
توانمندی های اختصاصی این دانش آموختگان عبارت است از:
ارتباطات تعامل بین بخشی مذاکره
۱ – برقراری ارتباط سازنده و پویا با تعامل مثبت و سازنده بدون هرگونه مناقشه با بخش های مرتبط با نظام سلامت
۲ – ایجاد ائتلاف و یا توسعه هماهنگی درون بخشی و بین بخشی
به کارگیری فناوری های آموزش جهت آموزش افراد در سطح مختلف
۱ – نیاز سنجی آموزشی در حیطه های آگاهی، نگرش و رفتار
۲ – تعیین اهداف تولید محتوای آموزشی، تهیه برنامه عملیاتی
۳ – طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره های آموزشی رسمی و غیر رسمی
۴ – توانمند سازی کارکنان نظام سلامت و توانمندسازی اجتماعی
۵ -اجرای برنامه های آموزشی در برقراری ارتباطات در سطوح سازمانی و اجتماعی
۶ – به کارگیری روش های آموزشی نوین.
پژوهش در آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
۱ – مشارکت در طرح های پژوهشی مرتبط در حیطه سلامت
۲ - به کارگیری روش های تحقیق کمی و کیفی در طراحی، اجرا و ارزشیابی مداخلات
آموزش بهداشت وارتقای سلامت
۳- تهیه پروپوزال های پژوهشی و ابزار سازی
طراحی برنامه ریزی و اجرا ارزشیابی مداخلات تغییر رفتار
۱ – سطح فردی، سازمانی، اجتماعی در محیط های مختلف (مدارس، بیمارستان، محیط کار و...) توان به کارگیری تئوری های مرتبط با برنامه
به کارگیری رویکردهای ارتباطی در تغییر رفتار فرد و جامعه
۱ -رویکردهای ارتباطی (بین فردی، جمعی، سیاست گذاران، جلب حمایت همه جانبه)
۲ – جلب حمایت همه جانبه، بسیج اجتماعی برای سلامت
۳ – ایجاد ائتلاف
۴ – اصول طراحی مواد چند رسانه ای (نوشتار، تصویر، صدا، ویدئو، پویانمایی)
تحلیل رفتار مبتنی بر عوامل موثر بر سلامت
۱ – تحلیل روان شناسانه رفتار مبتنی بر عوامل فردی موثر بر سلامت
۲ – به کارگیری نظریه ها و رویکردهای یادگیری در تغییر باورها و رفتارها و حفظ و نگهداری آن ها تحلیل جامعه شناسانه رفتار مبتنی بر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
۳- به کارگیری مفاهیم جامعه پذیری، ارزش ها، هنجارها، کنترل اجتماعی، نهادها و نقش ها و تئوری های اجتماعی سلامت
۴- نظریات جامعه شناختی و کاربرد آن ها در فرهنگ سلامت
مشاوره
۱ – مهارت های شروع مشاوره و مدیریت مصاحبه
۲- به کارگیری فنون مشاوره فردی
۳- به کارگیری و فنون مشاوره گروهی