بررسی و مقایسه تاثیر دو روش آموزش گروه همتایان و آموزش مربی محور بر ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرکرد در زمینه تفکیک پسماند از مبدا
دفاع پایان نامه دانشجو محبوبه بیات تحت عنوان " بررسی و مقایسه تاثیر دو روش آموزش گروه همتایان و آموزش مربی محور بر ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرکرد در زمینه تفکیک پسماند از مبدا " به راهنمایی استاد جناب آقای دکتر مهدی فرزادکیا مورخ 1401/11/3 .برگزار میگردد.( اگر قبل از تاریخ برگزار می گردد).
دفاع پایان نامه دانشجو محبوبه بیات مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی بهداشت محیط تحت عنوان " بررسی و مقایسه تاثیر دو روش آموزش گروه همتایان و آموزش مربی محور بر ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرکرد در زمینه تفکیک پسماند از مبدا" به راهنمایی استاد جناب آقای دکتر مهدی فرزادکیا و مشاوره سرکار خانم دکتر دهداری و سرکار خانم دکتر جانانی مورخ 1401/11/3 ساعت 10صبح در سالن کنفرانس برگزار میگردد.
لینک جلسه: https://imcall.iums.ac.ir/b/gar-rke-swy-geg
چکیده :
بررسی و مقایسه تاثیر دو روش آموزش گروه همتایان وآموزش مربی-محور بر ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهرکرد در زمینه تفکیک پسماند ازمبدا
مقدمه و هدف: توجه به محیط زیست یکی از اصول اساسی به منظور حفظ منابع طبیعی برای آیندگان میباشد و باید به شکل یک فرهنگ میان مردم رواج پیدا کند. تفکیک زباله از مبدا یکی از اولویتهای مدیریت پسماند جامد میباشد که نیازمند آموزش صحیح و تغییر نگرش میباشد. مطالعه حاضر با هدف
تعیین و مقایسه تاثیر دو روش آموزش همتایان و آموزش مربی محور بر ارتقای آگاهی، نگرش، عملکرد و مشارکت دانشآموزان دختر شهرکرد در زمینه تفکیک پسماند از مبدا انجام شد.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 6 مدرسه ابتدایی دخترانه در شهرکرد به طور تصادفی از بین مدارس نیمه برخوردار انتخاب شده اند و به صورت قرعه کشی به 3 گروه، آزمون اول (دریافت کننده آموزش ها توسط مربی)، گروه آزمون دوم (دریافت کننده آموزش ها توسط همتایان) و گروه کنترل، تقسیم شدند. در کل، 204 دانش آموز از این 6 مدرسه (هر مدرسه 68 نفر) به صورت تصادفی، انتخاب شدند. آگاهی، نگرش، عملکرد و مشارکت دانشآموزان 3 گروه در قبل و یک ماه پس از آموزش توسط پرسشنامه سنجیده شد. مداخله آموزشی شامل 6 جلسه 45 دقیقهای به صورت مجازی طراحی شد. در گروه مربی محور، آموزش ها توسط محقق که متخصص بهداشت محیط بود، ارائه شد. در گروه همتایان، آموزش ها توسط 12 نفر از دانش آموزان که توسط محقق، آموزش های لازم را دریافت کردند، ارائه شد. 3 گروه، یک ماه پس از مداخله پیگیری شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که در مرحله بعد از مداخله، بین دو گروه آموزش همتایان و مربی محور، تفاوت معنی داری بین میانگین نمره متغیر نگرش (064/0=p) و آگاهی (166/0=p) وجود نداشت، ولی در مورد عملکرد و مشارکت، تفاوت معنی دار بوده است (0001/0>p).
نتیجه گیری: آموزش همتایان میتواند در بهبود عملکرد و مشارکت دانشآموزان در زمینه تفکیک پسماند از مبدا نقش موثری ایفا نماید.
کامنت