آزمایشگاه تهویه و آلودگی هوا دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران

 

مسئول آزمایشگاه:

کارشناس آزمایشگاه:

تلفن:

 

نام دستگاه: Wind Tunnel ( تونل باد)
کشور سازنده: ایران

کاربرد دستگاه: در این تونل ها جریان هوا از طریق فن های قوی به داخل کانال کشیده می شود. به منظور شناسایی اثرات و چگونگی تغیرات جریان  در مسیر جریان هوا از زانویی ها و اوریفیس ها و سایر تجهیزات استفاده می شود. با اندازه گیری پارامترهای مختلف جریان قبل و بعد از هر عامل  می توان به چگونگی تاثیر آن پی برد. در کل ساختار تونل باد به گونه ای است که در حد امکان جریان یکنواختی در مقطع آزمایش ایجاد می شود..

 

 

 

 


 

نام دستگاه: Inclined Monometer (مانومتر شیب دار)
کشور سازنده: انگلستان 

کاربرد دستگاه: این مانومترها وسایل بسیار حساس به همراه یک خط کش با طول۲۵۰ mm  می باشند. این تجهیز توانایی سنجش فشار در محدوده   ۰- ۱۲۵ پاسکال تا ۰-۷۵۰  پاسکال را در چهار مدل پوشش می دهد. جهت تامین تراز صحت، یک سطح مناسب به آن پیوسته شده است. صفر کردن   مایع در این دستگاه با چرخاندن یک ابزار کنترلی برای تغییر ارتفاع مخزن در بدنه ابزار به دست می آید. ترکیبی از طول مقیاس طویل، لوله شیبدار و   جایگزینی یک مخزن روی یک پایه، یک لوله U شکل مرسوم را برای سیستم هایی که نیاز به اندازه گیری صحیح و دقیق در فشارهای پایین با درجه  حساسیت بالا دارند، فراهم می کنند.

 


 

نام دستگاه:Inclined Liquid Column Manometer(مانومتر شیب دار ستون مایع)
کشور سازنده: فرانسه


کاربرد دستگاه: مانومترهای ستون مایع شرکت KIMO فرانسه در دو مدل KX ۴۰۴ و KX ۲۵۰تولید و توسعه یافته اند که قادر به اندازه گیری اختلافات  ناچیز فشار، افت یا فشار تفاضلی هوا یا گاز می باشد. در میان مانومترهای موجود مانومتر مورب رایج ترین نوع مانومتر با حساسیت بالا است. برای  اندازه گیری فشار مثبت همانند فشار استاتیک در بالا دست جریان، تیوب به سمت مخزن وصل می شود.
برای اندازه گیری فشار منفی مانند فشار استاتیک در پایین دست جریان، تیوب به سمت چپ کانکتور وصل شود و به منظور سنجش فشار تفاضلی  بین دو  نقطه از جریان، بالاترین فشار به سمت راست و فشار پایین تر به سمت چپ کانکتور وصل می شود.


 



نام دستگاه:Monometer  U- Shape (مانومترU شکل)
کشور سازنده: آمریکا
کاربرد دستگاه: مانومترU شکل، یک لوله ی شیشه ای با اندازه های برابر است که با مایع پر شده است. این مانومتر دارای بخش های متحرک نیست و نیاز به کالیبراسیون ندارد. اندازه  گیری فشار با استفاده از مانومتر ها تابعی از نیروی گرانش و دانسیته مایع است. وجود هردوی این خاصیت های فیزیکی است که مانومتر U شکل را یک استاندارد NIST با دقت و صحت ساخته است.

 

 

 


 

نام دستگاه:  Vane Probe Anemometer (بادسنج پره ای)
کشور سازنده: فرانسه
 
کاربرد دستگاه: اندازه گیری: m/s - km/h - ft/min- mile/h
واحد اندازه گیری دما: درجه ی سانتیگراد- درجه فارنهایت
دمای عملیاتی: ۰ تا ۵۰ درجه ی سانتیگراد یا ۳۲ تا ۱۲۲ درجه ی فارنهایت
رطوبت عملیاتی: کمتر از ۸۰ درصد
ساختار سنسور سرعت هوا: طراحی بلبرینگ با اصطکاک پایین و چرخ پره ی پیچ خورده

 

 


نام دستگاه:   Vane Thermo Anemometer (آنمومتر پره ای حرارتی)
کشور سازنده: فرانسه
 
کاربرد دستگاه: این نوع آنمومتر برای ایجاد تعادل در هوا و مجاری گرمایشی و یا بررسی عملیات فن ها ایده آل است. مدل ۸۹۰۱  اقدامات حجم هوا را در  فوت مکعب بر دقیقه و  هر سانتی متر مکعب بر ثانیه و همچنین سرعت هوا برحسب  فوت بر دقیقه، متر بر ثانیه و کیلومتر بر ساعت و مایل در ساعت با  دقت و صحت ۲ اندازه گیری میکند. ال سی دی چند منظوره به طور همزمان می تواند سرعت هوا و دمای جریان هوا و دما را در واحدهای قابل انتخاب نمایش دهد. سنسور دما که جزئی از ساختمان دستگاه است دما را با دقت  ۲ ± اندازه گیری کرده و قابلیت نمایش نتایج بر حسب درجه سانتیگراد و فارنهایت را داراست. مدل ۸۹۰۱  حتی می تواند اندازه گیری ها را ذخیره کرده و یا از طریق ارتباط  RS-۲۳۲ داده ها را به PC انتقال دهد. ویژگی های اضافی عبارتند از: نگهداری داده ها، و همچنین توانایی ثبت اندازه های قرائت شده حداقل، حداکثر و متوسط. مدل۸۹۰۱  شامل باتری، کیف حمل و نقل و کتابچه راهنمای دستورالعمل می باشد.

 


 

نام دستگاه:  Thermo- Anemometer (آنمومتر حرارتی)
کشور سازنده: انگلستان
 
کاربرد دستگاه: اندازه گیری سرعت جریان هوا و درجه حرارت.
نمایش آنالوگ با مقیاس های لگاریتمی
مشخصات:
محدودهای اندازه گیری سرعت هوا:
-۰.۴۰ to ۳۰.۰۰   m/s
-۱.۴ to ۱۰۸.۰ km/h
-۸۰ to ۵۹۰۰ f/m
-۰.۹ to ۶۷.۰ mil/h
درجه حرارت: ۱۴ تا ۱۲۲ درجه فارنهایت یا ۱۰ تا ۵۰ درجه ی سانتی گراد
دقت آنمومتر: در مقیاس کامل ±۳% و ترمومتر ±۱ درجه ی سانتیگراد است.
 

 
 

نام دستگاه:  Vane Probe Anemometer (بادسنج پره ای)
کشور سازنده: فرانسه
 
کاربرد دستگاه: اندازه گیری: m/s - km/h - ft/min- mile/h
واحد اندازه گیری دما: درجه ی سانتیگراد- درجه فارنهایت
دمای عملیاتی: ۰ تا ۵۰ درجه ی سانتیگراد یا ۳۲ تا ۱۲۲ درجه ی فارنهایت
رطوبت عملیاتی: کمتر از ۸۰ درصد
ساختار سنسور سرعت هوا: طراحی بلبرینگ با اصطکاک پایین و چرخ پره ی پیچ خورده

 

 


 نام دستگاه: Anemometer LCA۶۰۰۰ Air Flow
کشور سازنده: انگلستان

کاربرد دستگاه: بادسنج پره چرخان دستی LCA انتخاب فوق العاده ای از میان مدل های برجسته است که به طور متوسط و به صورت خودکار سرعت هوا را از  طریق اندازه گیری مستقیم حجم جریان هوای عبوری حتی در مناطق خطرناک در اختیار ما قرار می دهد. همه مدل ها دارای سوییچ Metric/Imperial جهت نمایش استاندارد می باشند. در LCA زمانی که دکمه فشرده و به سمت پایین نگه داشته شود، سرعت باد به طور متوسط بیش از ۳ ثانیه (Metric) و ۶ ثانیه (Imperial) به صورت دیجیتالی نمایش داده شده و تا زمانی که پایین نگه داشته شود قرائت دستگاه ادامه دارد.LCA  به طور متوسط هر ۳ ثانیه استفاده می شود اما می تواند برای یک محدوده متغیر تا بیش از ۱۲ دقیقه استفاده شود.

 


 

نام دستگاه:Anemometer-Vt۵۰ Model
کشور سازنده: فرانسه

کاربرد دستگاه:
ویژگی های فنی:
منبع نیرو: باتری ۹ ولتی
محیط کار: گاز طبیعی
دمای محیط کار: c ۵۰-۰
خاموش و روشن شدن خودکار: ۳۰ دقیقه
زبان های موجود: انگلیسی- فرانسه

 
 
 
 
 


 

نام دستگاه:  Digital Barometer (فشار سنج دیجیتالی)
کشور سازنده: انگلستان


 کاربرد دستگاه:
فشار نیروی وارد بر سطح مورد استفاده در جهت عمود بر سطح یک شی است. بارومتر یک ابزار علمی مورد استفاده در هواشناسی هاست  که به منظور اندازه گیری و سنجش فشار مورد استفاده قرار می گیرد. انواع بارومترها شامل بارومتر جیوه ای، الکترونیکی و آنروئیدی است. بارومتر در سال  ۱۶۴۳ توسط Torricelli کشف و ساخته شد. بارومتر الکتریکی وسیله ای با اندازه مناسب و قابل حمل است که ممکن است در حالت های متنوعی جهت  اندازه گیری فشار مطلق، فشار تفاضلی و خلاء استفاده شود.

 


 

نام دستگاه: پارتیکل سنج, شمارنده ذرات غبار, TES-۵۲۰۰
کشور سازنده: تایوان

کاربرد دستگاه: دستگاه پارتیکل کانتر TES-۵۲۰۰ در محیط زیست جهت اندازه گیری غلظت ذرات گرد و غبار محیطی با استاندارد های PM۲.۵, PM۴, PM۷, PM۱۰, TSPو PM۱ کاربرد دارد. این پارتیکل مس کانتر تایوانی علاوه بر غلظت ذرت، تعداد ذرات از ۵/۰ میکرون تا ۱۰ میکرون را در ۸ سایز مختلف شمارش می کند.
-اندازه‌گیری ذرات در ۸ کانال درحالت شمارش (count mode):
۰.۵µm ,۰.۷µm ,۱.۰µm ,۲.۵µm ,۴.۰µm ,۵.۰µm ,۷.۰µm ,۱۰µm
-محدوده‌ی تراکم جرم(غلظت) در حالت Mass Mode:
PM۱, PM۲.۵, PM ۴, PM ۷, PM ۱۰, TSP
با رنج تراکم ۰~۱۰۰۰µg/cm۳
- قابلیت اتصال به کامپیوتر با کابل USB
- سرعت فلو cfm۱/۰
- منبع نور: دیود لیزری
باتری قابل شارژ تا ۴ ساعت طول عمر
- ذخیره‌ی ۵۰۰ مورد داده در دو حالت count و mass در رنج دمایی ۱۰±۴۰ سانتی گراد

 




Template settings