آزمایشگاه عوامل فیزیکی دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران

 

مسئول آزمایشگاه:

کارشناس آزمایشگاه:

تلفن:

 

نام دستگاه: رطوبت سنج چرخان
 مدل دستگاه: Casella
 کشور سازنده: انگلستان

کاربرد دستگاه: مرکب از دو دماسنج است که مخزن یکی از آن ها با فتیله ای با قابلیت رسانایی آب پوشش یافته و به عنوان دماسنج تر استفاده می شود (رطوبت سنج چرخان با مخزن و بدون مخزن نیز موجود می باشد) و مجهز به دسته ای است که می توان آن را حول محور بازو به حرکت در آورد و بدین ترتیب تهویه لازم در سطح مخزن ها که بخشی حساس دماسنج ها بوده را تامین می کند و از این طریق پارامترهای مورد نیاز برای محاسبه میزان رطوبت نسبی هوا بدست می آید..

 


 

نام دستگاه: رطوبت سنج چرخان
کشور سازنده: ایران


کاربرد دستگاه:
مرکب از دو دماسنج است که مخزن یکی از آن ها با فتیله ای با قابلیت رسانایی آب پوشش یافته و به عنوان دماسنج تر استفاده می شود (رطوبت سنج چرخان با مخزن و بدون مخزن نیز موجود می باشد) و مجهز به دسته ای است که می توان آن را حول محور بازو به حرکت در آورد و بدین ترتیب تهویه لازم در سطح مخزن ها که بخشی حساس دماسنج ها بوده را تامین می کند و از این طریق پارامترهای مورد نیاز برای محاسبه میزان رطوبت نسبی هوا بدست می آید.

 
 


 

نام دستگاه: دستگاه سنجش فرکانس رادیویی سه محوره
 کشور سازنده: تایوان


 کاربرد دستگاه:
در شرکت تولید برق، شرکت ارائه دهنده خدمات مخابراتی و ارتباطات، کارهای تحقیقاتی و پژوهشی دانشجویان در علوم مرتبط، جهت حصول اطمینان از شرایط ایمن محیط زندگی، کارخانجات تجهیزات الکترومغناطیسی مانند فن‌ها، ژنراتورها و ویدئو مانیتورها، ایستگاه کامپیوتری، عیب یابی و تصدیق سیم کشی، تطبیق FCC، تعمیر و نگهداری نوار مغناطیسی، آزمایشگاه کالیبراسیون، پایش و عیب یابی پسماند میدان‌های مغناطیسی باقی مانده از استفاده تجهیزاتی که این میدان را تولید می‌کنند، نظیر جرثقیل‌های آهنربایی، اندازه گیری شدت میدان‌های الکترومغناطیس ناشی از کامپیوتر و نمایشگرهای ویدیویی در محدوده UHF


 

 

 



نام دستگاه : UV متر
کشور سازنده:  آلمان


کاربرد دستگاه:
سنجش میزان اشعه  UV برحسب واحد mW/cm۲

 

 

 

 


 

 نام دستگاه: WBGT متر
کشور سازنده: تایوان

 کاربرد دستگاه:
اندازه گیری استرس حرارتی (WBGT) داخلی و خارجی
اندازه گیری  دمای تر
اندازه گیری دمای خشک
اندازه گیری دمای گویسان
اندازه گیری نقطه شبنم

 


نام دستگاه: دستگاه سنجش استرس حرارتی
کشور سازنده: انگلستان

  کاربرد دستگاه:
اندازه گیری استرس حرارتی (WBGT) داخلی و خارجی
اندازه گیری  دمای تر
اندازه گیری دمای خشک
اندازه گیری دمای گویسان
اندازه گیری نقطه شبنم



 

 


 

نام دستگاه: دما سنج گویسان
کشور سازنده: ایران

 کاربرد دستگاه: اندازه گیری میزان گرمای تابشی

 

 

 



 

نام دستگاه: ترازسنج صوت  CEL۴۴۰
کشور سازنده: انگلستان
 

کاربرد دستگاه: دستگاه صداسنج  CEL۴۴۰ دارای قابلیت اندازه گیری سر و صدا در شبکه A-C می باشد و شاخص های SPL- SEL-Leq LD۵-LD۱۰-LD۹۰-max-min صدا را اندازه گیری می نماید این دستگاه دارای آنالیزور بوده و قادر است محدوده فرکانسی ۵/۳۱ تا۱۶۰۰۰ هرتز را در محدوده اکتاو باند یا یک سوم اکتاو باند آنالیز نماید. درمحیط های کاری اصولا برای تعیین وضعیت سر و صدا و وضعیت تماس کارگران با صدا، فرکانس های زیر در محدوده اکتاو باند آنالیز می شود:
 ۶۳-۱۲۵-۲۵۰-۵۰۰-۱۰۰۰-۲۰۰۰-۴۰۰۰-۸۰۰۰

 
 


 

نام دستگاه: ترازسنج صوت  B&K۲۲۳۸
کشور سازنده: دانمارک

 کاربرد دستگاه: دستگاه صداسنج B&K۲۲۳۸ دارای قابلیت اندازه گیری سرو صدا در شبکه A-C-LIN می باشد و شاخص های SPL- SEL-Leq-max-min صدا را اندازه گیری می نماید، این دستگاه دارای آنالیزور بوده و قادر است محدوده فرکانسی ۲۰ تا۲۰۰۰۰  هرتز را در محدوده اکتاو باند یا یک سوم اکتاو باندآنالیز نماید، درمحیط های کاری اصولا برای تعیین وضعیت سر و صدا و وضعیت تماس کارگران با صدا فرکانس های زیر در محدوده اکتاو باند آنالیز می شود:
 ۶۳-۱۲۵-۲۵۰-۵۰۰-۱۰۰۰-۲۰۰۰-۴۰۰۰-۸۰۰۰

 

 

 



نام دستگاه: ترازسنج صوت  CEL۲۳۱
کشور سازنده: انگلستان

کاربرد دستگاه: این دستگاهها قابلیت اندازه گیری سرو صدا در شبکه A و C را دارند و شاخصهای  SPL وmax صدا را اندازه گیری می نمایند و سیستم آنالیز فرکانسی را ندارند از جمله این دستگاهها می توان به دستگاه CEL۲۳۱ اشاره کرد لازم به ذکر است که این صداسنج ها نیز باید کالیبراتور داشته باشند ودر هر مورد اندازه گیری کالیبره شوند.   

 

 

 


 

نام دستگاه: صدا سنج بنتک مدل GM۱۳۵۶
کشور سازنده: چین

 کاربرد دستگاه: این دستگاه قابلیت اندازه گیری سرو صدا در شبکه A و C را دارد و شاخص های  SPL وmax صدا را اندازه گیری می نماید و اما فاقد سیستم آنالیز فرکانسی می باشد. لازم به ذکر است که این صداسنج ها نیز باید کالیبراتور داشته باشند و در هر مورد اندازه گیری کالیبره شوند.   

 

 


نام دستگاه:  لوکس متر بنتک مدل GM۱۰۱۰
کشور سازنده: چین
 

کاربرد دستگاه: لوکس متر دیجیتال مدل GM۱۰۱۰ یک نور سنج پرتابل با پراب سرخود و دقت بالا، ساخت کمپانی BENETECH  است. از ویژگی های حائز اهمیت آن می توان بازه مناسب اندازه گیری نور محیط بر حسب لوکس، اندازه گیری همزمان و همچنین ثبت مقادیر ماکسیمم و اندازه گیری سریع را نام برد‏.



 


 

نام دستگاه:  لوکس متر مولتی‌ متریکس مدل LM۷۶
کشور سازنده: فرانسه

کاربرد دستگاه: این دستگاه جهت اندازه گیری روشنایی عمومی و موضعی در محیط کار به کار می رود و توسط آن مقدار روشنایی عمومی محیط کار و همچنین روشنایی موضعی محل کار کارگر اندازه گیری می شود. واحد اندازه گیری آن لوکس و یا فوت کندل می باشد.  با توجه به اینکه استاندارد مقادیر روشنایی بر حسب لوکس بیان می شود تو صیه میشود که اندازه گیری با واحد لوکس انجام شود و با مقادیر استاندارد مقایسه گردد.

 

 

 

 

نام دستگاه:  باد سنج دیجیتال بنتک مدل GM۸۹۰۲ پلاس
کشور سازنده: چین

 کاربرد دستگاه: فلومتر مدل GM۸۹۰۲ یک سرعت سنج باد است‏.‏ ویژگی های بارز این باد سنج عبارتند از‏:‏ بازه اندازه گیری وسیع، دقت بالای اندازه گیری، سرعت در اندازه گیری، وضوح ۱/۰ جهت سنجش میزان سرعت هوا، قابلیت نمایش و تبدیل واحدهای مختلف سنجش سرعت باد مانند فوت بر ثانیه، ناتس، کیلومتر بر ساعت، مایل بر ساعت‏. ‏موارد اندازه گیری‏:‏ سرعت و درجه حرارت باد محدوده اندازه گیری ‏سرعت باد‏:‏۰~۴۵ m/s۰~۱۴۰ km/hr ۰~۸۸Knots۰~۱۰۰ mph  ۰~۸۸۰۰ Ft/min. دقت‏:‏± ۳%. درجه حرارت هوا‏:‏ ۰-۴۵ºC‏,‏ ۳۲~۱۱۳ºF وضوح‏:‏ ۲/۰ ºC‏,‏ ۱/۰ m/s. واحد اندازه گیری سرعت باد‏:‏ m/s‏,‏ Ft/min‏,‏ Knots‏,‏ Km/hr.‏,‏  Mph
صفحه نمایش‏:‏  LCDسنسور دمای  NTC نشانگر شارژ باتری، قابلیت خاموش شدن خودکار پس از ۱۴ دقیقه عدم استفاده، قابلیت خوانش مینیمم و ماکسیمم

 
 


 

نام دستگاه:  لوکس متر HAGNER
کشور سازنده: سوئد


 کاربرد دستگاه:
این دستگاه جهت اندازه گیری روشنایی عمومی و موضعی در محیط کار به کار می رود و توسط آن مقدار روشنایی عمومی محیط کار و همچنین روشنایی موضعی محل کار کارگر اندازه گیری می شود. واحد اندازه گیری آن لوکس و یا فوت کندل می باشد.  با توجه به اینکه استاندارد مقادیر روشنایی بر حسب لوکس بیان می شود تو صیه میشود که اندازه گیری با واحد لوکس انجام شود و با مقادیر استاندارد مقایسه گردد.
 

 

 

 



نام دستگاه:  ارتعاش سنج دست و بازو Castle
کشور سازنده: انگلستان
 

کاربرد دستگاه: مناسب برای سنجش ارتعاشات دست و بازو
دارای استانداردهای BS۶۸۴۲
کاربری آسان به همراه صفحه نمایش بزرگ
سنجش ارتعاش در سه محور
نشانگر باتری
صفحه کلید لمسی
وزن: ۲۵۰ گرم
پارامترهای قابل اندازه گیری:
Acceleration ,Velocity


 

نام دستگاه:  ارتعاش سنج تمام بدن Castle
کشور سازنده: انگلستان
 

کاربرد دستگاه: مناسب جهت اندازه گیری ارتعاشات تمام بدن
 دارای استانداردهای : ISO۸۰۴۱ ، BS۴۶۷۵ ، ISO۲۹۵۴
مشخصات شتاب سنج تمام بدن :
حساسیت : mv/g۱۰۰
محدوده فرکانسی : ۵/۰ تا ۳۰۰۰ هرتز
مشخصات شتاب سنج محیطی و مهندسی :
حساسیت : mv/g۱۰۰
محدوده فرکانسی : ۲ تا ۱۳۰۰۰ هرتز

 


نام دستگاه:  دوزیمتر TES ۱۳۵۴
کشور سازنده: تایوان
 
کاربرد دستگاه:
این دستگاه جهت اندازه گیری تراز معادل صوت ( Leq)  به کار می رود و مقادیر اندازه گیری آن بیانگر دوز واقعی دریافت صدا توسط کارگر در طی ۸ ساعت می باشد این دستگاه دارای میکروفون – پیچ کالیبراسیون می باشد، درون جیب کارگر قرار میگیرد و میکروفون آن باید در ناحیه نزدیک گوش کارگر قرار گیرد.

 

 

 


 

نام دستگاه:  دوزیمتر TES ۱۳۵۵
کشور سازنده: تایوان

کاربرد دستگاه: این دستگاه جهت اندازه گیری تراز معادل صوت ( Leq)  به کار می رود و مقادیر اندازه گیری آن بیانگر دوز واقعی دریافت صدا توسط کارگر در طی ۸ ساعت می باشد این دستگاه دارای میکروفون – پیچ کالیبراسیون می باشد درون جیب کارگر قرار میگیرد و میکروفون آن باید در ناحیه نزدیک گوش کارگر قرار گیرد

 

 



 

نام دستگاه: فشارسنج، ترمورطوبت سنج مدل TES-۱۱۶۰ساخت کمپانیTES
کشور سازنده: تایوان


کاربرد دستگاه:
بارومتر (Barometer) مدل TES-۱۱۶۰، دستگاهی پرتابل جهت اندازه گیری فشار جو می باشد. این فشارسنج علاوه براندازه گیری فشار اتمسفری، دما و رطوبت نسبی محیط، نقطه شبنم و تر را نیز اندازه می گیرد. این ترمو هیدروبارومتر قابلیت نمایش شاخص HEAT INDEX  را نیز دارد. محدوده ی اندازه گیری فشارسنجی ۳۰۰ تا ۱۲۰۰ هکتوپاسکال  بادقت hpa۱/۰ می باشد. چگالی و ارتفاع از سطح دریا دو پارامتر مهم و تاثیرگذار در فشار بارومتری می باشد، به طوری که باافزایش ارتفاع، فشار کاهش یافته و با افزایش چگالی یا وزن هوا، فشار نیز افزایش می یابد.
 تغییر در شرایط آب و هوایی همچون دما و رطوبت نیز در فشار جو تاثیرگذار می باشد که فشارسنج محیط  tes-۱۱۶۰ قابلیت اندازه گیری آنها را نیز دارد. از ویژگی های مهم این بارومتر قابلیت ثبت داده ها تا۹۹مورد به صورت دستی می باشد.

 
 


 

نام دستگاه: دستگاه اندازه گیری امواج الکترومغناطیس,TES-۵۹۳
کشور سازنده: تایوان

کاربرد دستگاه:الکترواسموگ‌ مدل tes-۵۹۳ جهت‌ اندازه‌گیری‌ ایزوتروپیک‌ سه‌ بعدی‌ حد‌ مواجهه‌ شغلی‌ بر‌حسبV/m در‌محدوده ‌اندازه‌گیری mv/m‌ ۱۰۸/۰ الی v/m ۲۰  به کارمی رود. شدت های میدان الکتریکی - میدان های الکتریکی پایا - تعیین شده برای مقدار حد مواجهه شغلی به میدان هایی اشاره دارد که در هوا موجودند و به دور از سطوح هادی قرار دارند (جایی که تخلیه های جرقه ای و جریان های تماس ممکن است مخاطرات جدی به بار آورد). پرتوگیری شغلی در فرکانس صفر هرتز (DC) تا ۲۲۰ هرتز نباید از شدت میدان  KV/m ۲۵ بیشتر باشد.
امواج رادیویی نوعی از تشعشعات الکترومغناطیسی هستند و هنگامی بوجود می آیند که یک شی باردار شده با فرکانسی که در بخش فرکانس رادیویی (RF) طیف الکترومغناطیسی قرار دارد شتاب بگیرد. این محدوده فرکانس از ده ها هرتز تا چند گیگا هرتز تغییر میکند. تشعشعات الکترومغناطیسی توسط نوسانات میدانهای الکتریکی و مغناطیسی انتشار مییابند و از طریق هوا و نیز خلا به همان خوبی عبور میکنند و نیازی به واسطه انتقال ندارند. در مقابل، دیگر انواع تشعشعات الکترومغناطیسی با فرکانس هایی بالای محدوده RF به این شرح اند: اشعه گاما، اشعه X و مادون قرمز، ماوراء بنفش و نور مرئی. اگر فرکانس میدان با فرکانس لارمور هسته یکی باشد پدیده تشدید رخ می‌دهد. این حالت را برانگیختگی هسته می‌گویند. ارسال داده‌هایی که ما به عنوان تلویزیون، رادیو، رادار و تلفن می‌شناسیم، همگی در کلاس انتشار فرکانس رادیویی هستند.
-محدوده اندازه گیری فرکانسی از ۱۰ مگاهرتز تا ۸ گیگا هرتز
-اندازه گیری ایزوتروپ سه بعدی EMF
-اندازه گیری غیر مستقیم به همراه ۳ کانال اندازه گیری
-دارای محدوده اندازه گیری دینامیکی بالا
-دارای الارم قابل تنظیم و حافظه مستقل
-محدوده اندازه گیری: mv/m‌ ۱۰۸/۰ الی v/m ۲۰ 
-دقت قرائت۰.۱ mV/m, ۰.۱ μA/m, ۰.۱ μW/m&sup۲;,
-واحدهای اندازه گیری:  mV/m, V/m, μA/m, mA/m, μW/m&sup۲;, mW/m&sup۲;, μW/cm&sup۲;
کاربرد ها:
-اندازه گیری امواج الکترو مغناطیس(RF) بالا، ایستگاه های تلفن همراه،
شبکه های وایرلس(CW , TDMA , GSM , DECT)، نشتی امواج ماکروویو
،اندازه گیری قدرت فرکانس رادیویی برای فرستنده ها، اندازه گیری شرایط ایمن محیط زندگی

 



نام دستگاه: گوس متر دیتالاگر TES-۱۳۹۴S
نام کشور سازنده: تایوان

کاربرد دستگاه:
گوس متر(Gauss Meter) مدل tes-۱۳۹۴ جهت سنجش چگالی شار مغناطیسی پایا به منظور اندازه گیری تاثیر سوء امواج الکترومغناطیس‌ بر سلامت افراد به کار می رود.
- نمایش همزمان EMF برای هر سه راستای X, Y, Z و محاسبه میانگین قرائت ها X+Y+Z/۳
-قرائت max, min و میانگین مقادیر اندازه گیری شده
-رنج اندازه گیری: milli Gauss ۲۰/۲۰۰/۲۰۰۰ یا micro Tesla     ۲/۲۰/۲۰۰
-دقت دستگاه: d at ۵۰Hz/۶۰Hz ±۳%+۳
±۵%+۳d at ۴۰Hz/۲۰۰H   
-دقت قرائت: milli Gauss ۱، ۱/۰، ۰۱/۰
۰.۰۰۱/ ۰.۰۱/ ۰.۱ micro Tesla     
- پهنای باند: ۳۰ الی ۲۰۰ هرتز
- ظرفیت حافظه دستی :۹۹۹ نقطه
-زمان نمونه: تقریبا ۵/۰ ثانیه
- دارای نرم افزار و کابل RS-۲۳۲

 
 
 
Template settings