آزمایشگاه آنالیز دستگاهی دانشکده بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران

 

مسئول آزمایشگاه: آقای دکتر علی اسرافیلی

کارشناس آزمایشگاه: مهندس مجتبی یگانه

تلفن: 86704747

 

نام دستگاه: دستگاه کروماتوگرافی مایع با  عملکرد بالا (HPLC)
 مدل دستگاه:Cecil CE4200 
 کشور سازنده: انگلیس

 کاربرد دستگاهکروماتوگرافی مایع با کارایی بالا، روشی مناسب جهت جداسازی، اندازه گیری و تعیین نوع مواد است. کاربرد گسترده آن برای موادی است که در صنعت ، زمینه‌های مختلف علوم و جامعه اهمیت درجه اول را دارند. مثال‌هایی از این موارد عبارت‌اند از:اسید های آمینه، اسیدهای نوکلئیک، هیدروکربن ها، داروها، ترپنوئیدها، حشره‌کش‌ها ، آنتی‌بیوتیک ها ، استروئیدها ، گونه‌های آلی و گروهی از مواد گوناگون معدنی.
 

 

 

 


 

نام دستگاه : کروماتوگرافی گازی( GC )
مدل دستگاه: Agilent 
کشور سازنده: هلند

کاربرد دستگاه: برای شناسایی و جداسازی ترکیبات آلی و داروئی بکار می رود. دستگاه کروماتوگرافی گازی برای جدا کردن مقادیر کم ترکیبات آلی به کار برده می شود. یک روش فیزیکی است که برای جداسازی، شناسایی و اندازه‌گیری اجزای فرار به کار می‌رود. این روش سریع و ساده است و برای تشخیص ناخالصی‌های موجود در یک ماده فرار یا مقادیر کم مواد ضد آفت در پوست میوه‌جات و اندازه‌گیری گازها و آلودگی مواد به کار می رود. در کروماتوگرافی گازی، فاز متحرک یک گاز است. فاز ساکن یک ماده جاذب جامد یا مایع پوشش داده شده و یا دارای پیوند با یک جامد بر روی دیواره ستون است. این روش سریع و ساده است و برای تشخیص ناخالصی های موجود در نمونه ها با مقادیر کم مواد ضد آفت در پوست میوه جات و ترکیبات موجود در عصاره های گیاهی و اسانس ها و اندازه گیری گازها و مواد سمی و دارویی کاربرد دارد.
 

 


 

نام دستگاه : TOCآنالایزر
مدل دستگاه: Multi N/C , 3100 
کشور سازنده: آلمان

 کاربرد دستگاه:برای سنجش کربن آلی کل بکار می رود. این دستگاه جهت آنالیز کربن آلی کل در نمونه های آب و  رسوب به کار میرود.
 

 

 

 

 



نام دستگاه : طیف سنجی جذب اتمی(A.A)با کوره گرافیتی
مدل دستگاه: GF 5000
کشور سازنده: استرالیا

 کاربرد دستگاه: این دستگاه یکی از کاربردی ترین دستگاه های آنالیز می باشد که از آن می توان در آنالیز کمی عناصر در نمونه های آلی و معدنی، آلیاژها، آب و فاضلاب استفاده کرد .آنالیز عناصر به دو صورت سیستم شعله (Flame)  و کوره الکترونرمال(Furnace)  امکان پذیر می باشد. حد اندازه گیری در سیستم شعله ppm  و در سیستم کوره در حدppb می باشد .طیف سنجی جذب اتمی(AAS) یک روش اسپکتروسکوپی برای اندازه گیری کمی عناصر شیمیایی با استفاده از جذب اشعه نوری (نور) توسط اتم در حالت گازی است. در شیمی تجزیه این تکنیک برای تعیین غلظت یک عنصر خاص در یک نمونه مورد استفاده قرار می گیردAAS .می تواند برای تعیین مقدار کمی بیش از 70 نوع از عناصر مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

 


 

نام دستگاه: کروماتوگرافی گازی - جرمی(GC-Mass)
 مدل دستگاه:  5975C
 کشور سازنده: آمریکا

 کاربرد دستگاه: به طور عمده این دستگاه برای شناسایی و تعیین مقدار فراکسیونهای موادی است که حالت فرار دارند(مانند اسانسهای گیاهی که نقطه جوش پایینی دارند) و یا بواسطه ترکیب با برخی واکنشگرها و یا حلالهای خاص، امکان فرار بودن را می یابند. در دستگاه GC-MSاجزای یک مخلوط به ترتیب توسط یک ستون کروماتوگرافی از هم جدا می‌شوند و پس از حذف گاز حاصل، وارد منبع یونش طیف سنج جرمی می‌گردند و سپس، بواسطه تولید میدانهای الکتریکی پر قدرت، اقدام به شناسایی کمی و کیفی اجزای مخلوط بر اساس نسبت بار الکتریکی به جرم آنها می گردد.حساسیت این دستگاه بسیار قابل توجه بوده و بعد از جداسازی و اسکن توسط اسپکترومتر جرمی، با استفاده از کتابخانه و اطلاعات موجود در رایانه دستگاه که اطلاعات و طیف های جرمی ترکیبات مختلف در آن وجود دارد می توان اقدام به شناسایی اجزای جداسازی شده کرد. این دستگاه در زمینه های مختلف علوم مانند شیمی، پزشکی، داروسازی، نانوشیمی و... کاربرد فراوانی دارد .بعنوان نمونه در زمینه نانوداروها جهت جداسازی و شناسایی آنها و همچنین در زمینه های حذف آلاینده های آلی محیط زیست با استفاده از نانوکاتالیست ها و نانوکربن ها از این دستگاه استفاده زیادی شده است.

 


نام دستگاه: جذب اتمی با شعله
 مدل دستگاه:  Analyst 200
 کشور سازنده: آمریکا

 کاربرد دستگاه: دستگاه جذب اتمی یا اتمیک ابزوربشن، دستگاهی است که برای اندازه گیری فلزات در نمونه های گوناگون به کار می رود. این دستگاه توانایی سنجش فلزات گوناگون را در غلظت های میلیگرم و میکروگرم در لیتر داراست. اساس کار این دستگاه بر اساس نشر انرژی توسط لامپ های هالوکاتد و جذب طول موج خاصی از این انرژی توسط عنصر موجود در نمونه می باشد



 

 


 

نام دستگاه: دستگاه کروماتوگرافی مایع با  عملکرد بالا (HPLC)
 مدل دستگاه:Agilent 1260 
 کشور سازنده: آمریکا

 کاربرد دستگاهکروماتوگرافی مایع با کارایی بالا، روشی مناسب جهت جداسازی، اندازه گیری و تعیین نوع مواد است. کاربرد گسترده آن برای موادی است که در صنعت ، زمینه‌های مختلف علوم و جامعه اهمیت درجه اول را دارند. مثال‌هایی از این موارد عبارت‌اند از:اسید های آمینه، اسیدهای نوکلئیک، هیدروکربن ها، داروها، ترپنوئیدها، حشره‌کش‌ها ، آنتی‌بیوتیک ها ، استروئیدها ، گونه‌های آلی و گروهی از مواد گوناگون معدنی

 

 

 

 

 
Template settings