طراحی آموزشی، اجرا و ارزشیابی دوره یادگیری الکترونیکی بدو ورود خدمت برای مراقبین سلامت زن
دفاع پایان نامه دانشجو مهسا شیری تحت عنوان " طراحی آموزشی، اجرا و ارزشیابی دوره یادگیری الکترونیکی بدو ورود خدمت برای مراقبین سلامت زن" به راهنمایی سرکارخانم دکتر دهداری مورخ "1401/04/151" برگزار گردید.
دفاع پایان نامه دانشجو مهسا شیری مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش جامعه نگر در نظام سلامت تحت عنوان " طراحی آموزشی، اجرا و ارزشیابی دوره یادگیری الکترونیکی بدو ورود خدمت برای مراقبین سلامت زن " به راهنمایی سرکار خانم دکتر دهداری و سرکار خانم دکتر مجتهدزاده و مشاوره جناب آقای دکتر عشرتی مورخ1401/04/151در سالن شهید رحیمی دانشکده بهداشت برگزار گردید.
چکیده
مقدمه
یادگیری الکترونیکی شیوهای برای طراحی، تدوین، ارائه و ارزشیابی آموزش است که از قابلیتها و امکانات الکترونیکی برای کمک به یادگیری بهره میگیرد. مطالعه حاضر باهدف طراحی آموزشی، اجرا و ارزشیابی دوره یادگیری الکترونیکی بدو ورود خدمت برای مراقبین سلامت انجام شد.
روش انجام کار
چارچوب انجام این پژوهش بر اساس مراحل الگوی عمومی طراحی آموزشی (ADDIE) بود. بدینصورت که در گام اول، دوره موردنظر و محتوای آن طراحی و در سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی (LMS) بارگذاری شد. سپس، تمامی مراقبین سلامت زن که در یک بازه 6 ماهه سال 1400 بهعنوان مراقب سلامت در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران شروع به کار کرده بودند، وارد مطالعه شدند. ابتدا، دانش آنان از مطالب موردنظر سنجیده شد. این مراقبین، آموزش بدو ورود خدمت را بهصورت الکترونیکی دریافت کردند و نهایتاً از طریق پسآزمون، میزان دانش و مهارت (خوداظهاری شده توسط افراد) آنها از آموزش دریافت شده موردبررسی قرار گرفت. ضمناً، میزان رضایت مراقبین سلامت از شرکت در دوره فوق نیز بررسی شد. درنهایت، دادهها توسط نرمافزار آماری SPSS تحلیل شدند.
یافتهها
نتایج مطالعه نشان داد که میانگین نمره کلی دانش مراقبین سلامت، بعد از شرکت در دوره یادگیری الکترونیکی طراحیشده، افزایش معنیداری نسبت به قبل از شرکت در دوره داشته است (01/0=p). یافتهها نشان داد که 5/27 درصد مراقبین دارای رضایت متوسط و 5/72 درصد دارای رضایت زیاد از دوره یادگیری الکترونیکی طراحیشده بودند. همچنین، یافتهها نشان داد که 41 درصد مراقبین سلامت، سطح مهارتهای کسبشده پس از شرکت در دوره، را متوسط و 59 درصد نیز سطح مهارت کسبشده را زیاد گزارش کردند.
نتیجهگیری
این مطالعه نشان داد که شرکت در دوره یادگیری الکترونیکی در شروع خدمت میتواند باعث افزایش دانش مراقبین سلامت درزمینۀ ابعاد مختلف خدمات سلامت شود.
کلید واژهها
دانش، مراقبین سلامت، یادگیری الکترونیکی، آموزش بدو خدمت
عنوان مقاله :
طراحی آموزشی، اجرا و ارزشیابی دوره یادگیری الکترونیکی بدو ورود خدمت برای مراقبین سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران
کامنت